Loading page...

A spam és ami mögötte van

Hírek Információk

Bizonyára mindenki találkozott már kéretlen, értékesítési célú, köznyelvben „spam” névre hallgató emailekkel. A levelezési rendszerek ezeket többnyire vagy külön mappába válogatja, vagy különböző spamszűrőkkel letiltja, azonban ha egybe, kettőbe beleakadunk akár még zavaró is lehet. Vajon létezik olyan, hogy jogszerűen küldenek elektronikus hirdetést annak ellenére, hogy nem járultunk hozzá? Nézzük meg mi áll ennek a hátterében. 

Először is az ilyen típusú leveleknek két fajtája létezik:

  1. A spamek nagy példányszámban elküldött, azonos tartalommal rendelkező, kéretlen elektronikus üzenet. Ezeket akár több ezer email címre is elküldi a feladó, általában vásárolt, vagy más úton szerzett adatbázis révén. Az ilyen típusú levelekben előfordulnak vírusok, adathalász becsapások, csalások, amikor jellemzően szemérmetlen nagy „nyereményért” cserébe csalják ki az olvasó személyes adatait (nevét, telefonszámát, lakcímét, bankszámlaszámát stb…), és amelyekkel később visszaélve pénzt húznak ki a gyanútlan delikvensből, vagy egyéb módon használják a megszerzett adatokat.
  2. A kéretlen elektronikus hirdetéseket is spamnek hívja a köznyelv. Ezek lehetnek email, SMS, MMS megkeresések, főként gazdasági reklámok vagy társadalmi célú hirdetések.

Természetesen önkéntes hozzájárulásunk nélkül jogszerűen nem kaphatnánk ilyen leveleket, viszont vannak olyan email címek, melyekre előzetes engedély nélkül is küldhető értékesítési célú email, például a személyes adatot nem tartalmazó céges email címek, melyek jellemzően info-val kezdődnek.

Mit tehetünk, hogyan védekezhetünk a kéretlen levelek ellen?

A legfontosabb, hogy kezeljük óvatosan az ilyen tartalmakat. Az első csoportba tartozó spamek esetén a legjobb megoldás, hogy olvasás nélkül töröljük őket. Esetleg emellett a levelező rendszerben, vagy a szolgáltatónál spamnek jelenthetjük ezeket, illetve tiltó listára tehetjük a nem kívánt leveleket. 

 

Léteznek spamszűrő programok, de általában az email szolgáltatónál is vannak hasonló lehetőségek. Olyan emailben hirdetett terméket, melynek nem ismered az eredetét, soha ne vásárolj és a linkekre se kattints rá.  

A második csoportba tartozó leveleknél, főleg ha megállapítható, hogy milyen feladótól jött az üzenet, megkérdezhetjük tőle, honnan jutott az email címhez, illetve felszólíthatjuk adataink törlésére is (ehhez minden esetben jogunk van, akkor is, ha önkéntesen iratkoztunk fel a hírlevélre). Ha a kéretlen levél küldője nem tesz eleget felszólításunknak, akkor a NAIH-nál vagy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnál tudsz panaszt tenni.

Amennyiben úgy halmozzák el spamekkel céged emailfiókját, hogy a cím nyilvános, vagy nem tartalmaz személyes adatot, sajnos sok mindent nem tehetsz ellene. Abban az esetben viszont, ha személyes adat szerepel az email címben (pl. a címzett neve), akkor szintén élhetsz a jogaiddal és fordulhatsz a hatóságokhoz segítségért.

Honlapja érintett?

Kattintson a megoldási lehetőségekért:

Megoldások